Het eind is in zicht - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Tamara Palm - WaarBenJij.nu Het eind is in zicht - Reisverslag uit Cluj-Napoca, Roemenië van Tamara Palm - WaarBenJij.nu

Het eind is in zicht

Door: Tamara

Blijf op de hoogte en volg Tamara

30 Juni 2014 | Roemenië, Cluj-Napoca

De laatste week is alweer ingegaan.... Gisteren een begin gemaakt met het laatste papierwerk, mijn transcript of records. Volgende week maandag langs bureau buitenland om de andere papieren te laten tekenen en dan dinsdag kom ik naar huis!! Zo dubbel....

Deze laatste week zo veel mogelijk afscheidfeestjes vieren :) en zo gaat langzaamaan iedereen een voor een weer terug naar zijn "normale" leven. Ik voel nu al het begin van de "post-erasmus-depri-fase" hahaha. Schijnt iedereen na zo'n erasmus periode last van te hebben. Nou, we gaan het zien.

Volgens mij was mijn laaste verslag 1 mei (lees: veel te lang geleden!) dus ik heb vast heel veel verhalen te vertellen. Ik sloot vorige keer af met het weekend waarin veel mensen naar "escape to vama veche" gingen. Het is een beetje te lang geleden en ik kan me niet meer precies alles herinneren, maar waarschijnlijk waren het een paar weken van lessen volgen, huiswerk maken, leren en natuurlijk vooral lekker stappen :)

17 mei zouden we met zijn allen naar het holi colour festival gaan, hier in Cluj. Maar daar zit een heel verhaal aan vast. Om te beginnen hadden we met een aantal gepland om samen de tickets te kopen en poging 1 was naar de winkel gaan, waar de anderen ook hun tickets hadden gekocht. Helaas was hij dicht en kwamen we erachter dat er op die vrijdag een speciale actie was, 5 kaartjes kopen en er 5 bij krijgen, dus 10 voor de prijs van 5. Nou dat doen we, dachten we. Dus volgende dag weer naar die winkel en helaas hadden ze geen tickets meer, dus moesten we naar de Germanos in Iulius Mall, nou dat komt goed uit, daar wilden we toch al heen :) Helaas hadden ze daar ook geen tickets meer en liet de dame ons weten dat we online konden reserveren en dan de tickets bij hun konden ophalen. Dus online gereserveerd en aangezien we toch nog in de Mall waren, meteen weer even langs Germanos. Helaas waren we te snel ofzo, want de reservering stond niet geregistreerd in de computer. Dus de volgende dag maar weer langs gegaan en toen kwam de beste man erachter dat we hadden opgegeven om de tickets bij Inmedio op te halen en niet bij Germanos.... Dus op weg naar Inmedio in Iulius Mall, bleek gewoon tegenover te zijn, dus dat scheelt. Maar helaas hadden zij ook geen tickets meer.... Sjongee. Volgende dag bij Kaufland maar even langs Inmedio gegaan en je raadt het nooit.... De printer was stuk :( De dag erna dus nog maar een poging gedaan bij Inmedio in Sora shopping center en ik was helemaal voorbereid op nog een "nee sorry" Maaaaaarrrr... Gelukkig zei ze gewoon "okee, mag ik je reserveringsnummer" Whoeeeeeeeeeeeeee, eindelijk!!! Zoveel moeite gedaan en eindelijk hadden we de tickets. Maar het is natuurlijk ook best leuk als dit nog niet het einde van het verhaal is... Het gaat namelijk verder als volgt: De weersverwachting van 17 mei was zo slecht, heel veel regen enzo voorspeld, dat het hele festival werd verplaatst naar 28 juni! NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, boeeeeeee :( hahahaha Dus afgelopen zaterdag ben ik samen met Nora (want alle anderen waren al naar huis...) naar het holi festival geweest :) Het was best leuk, maar we hadden er meer van verwacht. Gelukkig had ik bijna al mijn 10 tickets kunnen verkopen, dus ik heb niet al te veel geld verloren.

22 tot 27 mei ging ik terug naar Nederland, voor de bruiloft van Renate en Almanzo! :D Wat waren (nog steeds natuurlijk) ze moooooi!! <3 Echt een super mooie dag was het en heel fijn dat ik daar bij heb kunnen zijn! En leuk om iedereen weer te zien en te spreken na 4 maanden.

22 mei in de ochtend voor mijn vertrek naar Nederland had ik mijn eerste examen en gelukkig heb ik die gehaald :) en die maandag ervoor had ik een presentatie voor duits, die ging ook goed, gelukkig ^^

Na terugkomst in Roemenie gingen de andere examens en afsluitingen van start. Ik had nog 1 examen, een afsluiting van het project en een essay die ik moest schrijven. Alles lekker goed afgesloten, dus ik ben blij :D

Op 8 juni was een een goodbye party georganiseerd voor alle erasmus studenten en het thema was 50s! Iedereen was leuk gekleed in die stijl, alleen jammer dat ze niet ook muziek draaiden uit die tijd.

Na mijn laatste deadline op 13 juni was het tijd om dat en de 5-1 van Nederland-Spanje te vieren!!! We gingen met zn allen naar een 90 party in een van de bars, super gezellige avond gehad :) En de dag erna had ik samen met Kuba een rondreis door Maramures gepland en we zouden 14 juni eind van de middag vertrekken. Mijn spullen gepakt en afscheid genomen van mijn lieve lieve kamergenootje... :( Ik zou namelijk donderdag terugkomen en zij zou woensdag vertrekken, terrug naar Turkije. Geluk bij een ongeluk bleek er geen trein meer te gaan van Cluj naar Baia Mare op zaterdag, dussss gingen we maar weer terug en namen de eerste trein op de zondagochtend om 5 uur! Whoeeeeeeee, verrassing!! Nog een nachtje met mijn lieve kamergenootje doorgebracht :) Eerst met zn allen naar het park waar een lichtjes festival was, super schattig met allemaal lampionnetjes en wensballonnen :) Daarna voetbal wedstrijd gekeken van 1 tot 3 's nachts (Italie tegen ?) en daarna dacht ik, ja ik ga niet nu slapen, want om 5 uur gaat de trein, als ik nu slaap word ik niet meer wakker. En aangezien Asena ook een nachtbraker is, hebben we heel gezellig en knus op het balkon een kopje thee gedronken met de maan als uitzicht :) One of the nicest nights i had with Asena <3 Super blij dat ik (doordat de stomme trein niet ging) deze avond en nacht nog met haar heb kunnen hebben :) En ondertussen had Kuba wel even een schoonheidsslaapje, haha :P

Dussss, aangekomen bij onze rondreis!! :D Eerst dus met de trein naar Baia Mare, even een ontbijtje gezocht en de stad bezocht. Erg leuk stadje :) Eind van de middag met de bus naar Sighetu Marmației. Volgende ochtend een bus naar Săpânţa, waar we de happy cementary hebben bezocht. Erg indrukwekkend, wel jammer dat mijn Roemeens nog niet goed genoeg is om alle gedichten te lezen. En de meneer die daar werkt is zo lief :) Stan Ioan Pătraş is dit fenomeen begonnen en later heeft Dumitru Pop het overgenomen, de vader van de meneer die er nu werkt en die wij dus hebben ontmoet. De beste man is vertelde zo vol trots dat Pop zijn vader is :) Eind van de middag weer terug naar Sighetu Marmației en in de avond nog even naar de grens met Oekraïne geweest :P Kan gewoon, alleen we konden niet daadwerkelijk over de grens helaas. Maar wel leuk om even te zwaaien naar het andere land, haha. Volgende dag was heeeeel vermoeiend want we hebben veel gelopen en gelift. We begonnen met vroeg in de morgen een bus naar Vadu Izei, daarna bijna verdwaald in de weilanden om vervolgens te liften naar het volgende dorpje; Bârsana waar we het klooster hebben bezocht. Vervolgens verder gelift naar Ieud en verder gelopen naar Bogdan Vodă. Vanuit daar hebben we weer gelift, naar Vișeu de Sus. Daar overnacht en de volgende ochtend met de Mocăniţa; The last narrow gauge forestry steam train in Europe. Super leuk om naar een paar uurtjes mee door de bergen en bossen te toeven :) Eind van de dag weer verder gereisd naar Borşa. Daar zijn wij begonnen met het beklimmen van een berg; Pietrosul Rodnei om precies te zijn (2303 meter hoog!) en om wat minder precies te zijn, na een uur of 5 ergens op 3 kwart staat een huis en daar konden we overnachten, gelukkig :) De volgende ochtend konden van daar uit naar de top klimmen en daarna weer terug naar beneden nadat we hadden genoten van het prachtige uitzicht! Weer terug bij het huis, eventjes pauze en onze tassen pakken, om weer het hele eind naar beneden te klimmen. Gelukkig gaat naar beneden een stuk sneller en duurde dat niet 5 uur! Weer terug in het centrum van Borşa moesten we wachten om de bus, die vervolgens niet kwam... of in ieder geval niet waar wij aan het wachten waren... Dus maar weer geprobeerd te liften en met veel geluk ging er iemand helemaal naar Cluj, dus we konden lekker met hem meerijden :D

Donderdagavond dus weer thuis aangekomen, helemaal moeeeeeee en mijn kamer was zo leeg zonder Asena en haar spullen... :( Vrijdag een half-spontane actie en in de avond de trein genomen met Nora en Gia-Danh, op weg naar Boekarest! En Kuba kwam daar ook naartoe, dus hebben we elkaar toch nog even ontmoet en zaterdag vanalles gezien en rondgelopen en lekker toerist uitgehangen om zondag weer terug te gaan met de trein naar Cluj. Home sweet home.

Maandagochtend heeel vroeg, uur of 5 thuis aangekomen en eventjes geslapen, want om 8 uur hadden we het afscheidontbijt met Michael. Vervolgens met jarige jet Mirka naar school gegaan om te kijken wat ik allemaal moest regelen voor mijn vertrek terug naar Nederland. Eind van de middag verjaardagslunch met Nora en Mirka en in de avond moest het natuurlijk nog even flink gevierd worden, ook omdat Mirka die dag haar laatste tentamen had! En het afscheid van Laurent..

Dinsdag mijn transcript of records geregeld, betekent dat ik al mijn studiepunten officieel binnen heb :) En in de avond afscheidsdrankjes met Lilian. Woensdagavond de laatste avond van Mirka :( En donderdagavond weer gezellig stappen als afscheid van Lea en Gia-Danh. Op vrijdag toch maar begonnen met inpakken voor mijn vertrek terug naar Nederland en in de avond een spontane actie en met Nora naar de bioscoop geweest. 22 Jump Street, echt een hilarische film, aan een stuk door gelachen :D Aanrader!

Zaterdag was het dan eindelijk zover, zoals ik al eerder had genoemd, het holi colour festival! Het viel dus een beetje tegen, maargoed, wel grappig om mee te maken. En volgens mij ben ik nog steeds roze, haha. In de avond met Chantal en Nora gezellig naar Caro en daarna naar Janis geweest voor de laaste keer :) Super gezellig gehad!

Zondag lekker uitslapen, verder met inpakken, nog even de stad door met Nora en in de avond natuurlijk Nederland-Mexico kijken met allemaal Nederlanders! Super gezellig :) En daarna het afscheid van Juliette en Maelys... :(

Maandag toch echt alles inpakken en zorgen dat alles zo goed als klaar is voor het vertrek op dinsdag. In de ochtend nog met Nora naar international office voor de laatste papieren en daarna samen lunchen met haar en haar moeder. Even een powernap van iets langer dan gepland en toen met zn 3en naar the botanical garden :) In de avond met studiegenootjes nog wat drinken en opeens bij het concert van Billy Idol beland!!! Woeehoeeee, super vet :) Natuurlijk even tante Queenie, number one fan, gebeld! hihi. Leuke laatste avond gehad in Cluj!

Tijd om te gaan....

Van de meeste mensen al afscheid genomen, omdat ze dus al eerder naar huis gingen gedurende de afgelopen weken. Maar nu is het dan echt zover.

Voor de laatste keer,

La Reverdere! <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tamara

Actief sinds 26 Maart 2024
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 6685

Voorgaande reizen:

26 Maart 2024 - 31 December 2024

Mijn eerste reis

18 Januari 2014 - 29 Juni 2014

Studeren in Cluj-Napoca

Landen bezocht: